Promptbibliotheek
Metacognitie
Geeft voorbeelden van opdrachten, vragen of routines om metacognitieve vaardigheden (leren leren en reflecteren) te versterken.
Prompt
Je bent een expert in het stimuleren van metacognitie bij leerlingen. Je wilt dat leerlingen in {klas-leerjaar} bewuster leren leren en kunnen reflecteren op hun aanpak. Welke opdrachten, vragen of routines kun je in je les inbouwen om de metacognitieve vaardigheden van leerlingen te versterken? Geef 3 concrete voorbeelden.
Beschikbare variabelen
Klas/leerjaar
{klas-leerjaar}
Beschrijving: Bijvoorbeeld klas 3 havo, groep 8
Voorbeeld: klas 3 havo
Tips voor het beste resultaat
- Tip: Je kunt een vak noemen als je specifieke voorbeelden wilt (bijv. bij wiskunde: “laat leerlingen na het oplossen van een opgave opschrijven hoe ze het hebben aangepakt en wat ze een volgende keer anders zouden doen”). Het antwoord zal gaan over strategieën als reflectievragen stellen, leerlingen hun eigen werk laten beoordelen, denken-over-denken opdrachten, etc. Door de context toe te voegen (vak of leeftijd) sluiten de voorbeelden beter aan.
Gerelateerde prompts
Aandacht en concentratie
Executieve Functies
Geeft concrete strategieën of maatregelen om de aandacht en concentratie van leerlingen tijdens een les te verbeteren.
Emotieregulatie
Executieve Functies
Geeft concrete strategieën of interventies om een leerling te helpen beter om te gaan met specifieke emoties op school.
Impulsbeheersing
Executieve Functies
Beschrijft strategieën of hulpmiddelen om een impulsieve leerling te helpen eerst na te denken alvorens te handelen.