Promptbibliotheek

Metacognitie

Geeft voorbeelden van opdrachten, vragen of routines om metacognitieve vaardigheden (leren leren en reflecteren) te versterken.

Prompt

Je bent een expert in het stimuleren van metacognitie bij leerlingen. Je wilt dat leerlingen in {klas-leerjaar} bewuster leren leren en kunnen reflecteren op hun aanpak. Welke opdrachten, vragen of routines kun je in je les inbouwen om de metacognitieve vaardigheden van leerlingen te versterken? Geef 3 concrete voorbeelden.

Beschikbare variabelen

  • Klas/leerjaar

    {klas-leerjaar}

    Beschrijving: Bijvoorbeeld klas 3 havo, groep 8

    Voorbeeld: klas 3 havo

Tips voor het beste resultaat

  • Tip: Je kunt een vak noemen als je specifieke voorbeelden wilt (bijv. bij wiskunde: “laat leerlingen na het oplossen van een opgave opschrijven hoe ze het hebben aangepakt en wat ze een volgende keer anders zouden doen”). Het antwoord zal gaan over strategieën als reflectievragen stellen, leerlingen hun eigen werk laten beoordelen, denken-over-denken opdrachten, etc. Door de context toe te voegen (vak of leeftijd) sluiten de voorbeelden beter aan.

Wij werken samen met o.a. de volgende partners:

Noordhoff Academy
LeerGewoonte
Montessori College Aerdenhout
Word ook partner!