Promptbibliotheek

Emotieregulatie

Geeft concrete strategieën of interventies om een leerling te helpen beter om te gaan met specifieke emoties op school.

Prompt

Je bent een expert in het aanleren van emotieregulatie bij leerlingen. In {klas-leerjaar} is een leerling die {beschrijving-emotioneel-gedrag}. Hoe kun je deze leerling helpen om beter met zijn/haar emoties om te gaan in de schoolomgeving? Geef 3 concrete strategieën of interventies die je kunt inzetten.

Beschikbare variabelen

  • Klas/leerjaar

    {klas-leerjaar}

    Beschrijving: Bijvoorbeeld groep 4, klas 1 vmbo

    Voorbeeld: groep 4

  • Beschrijving emotioneel gedrag

    {beschrijving-emotioneel-gedrag}

    Beschrijving: Bijv. “bij tegenslag meteen in woede uitbarst” of “snel gaat huilen als iets niet lukt”

    Voorbeeld: bij tegenslag meteen in woede uitbarst

Tips voor het beste resultaat

  • Tip: Een specifieke situatie (boosheid bij verlies, angst voor presenteren) helpt om gerichte technieken te krijgen (zoals een calm down hoekje in de klas, leerlingen leren emoties te benoemen, of ontspanningsoefeningen aanleren). Het antwoord zal vaak gaan over zowel preventie (vooraf afspraken, alternatief gedrag oefenen) als interventie op het moment zelf.

Wij werken samen met o.a. de volgende partners:

Noordhoff Academy
LeerGewoonte
Montessori College Aerdenhout
Word ook partner!