Promptbibliotheek

Analyse methodieken

Legt verschillende analysemethodieken uit voor onderwijsdata (statistiek, visualisatie, kwalitatieve analyse), afgestemd op type data en expertise.

Prompt

Je bent een data-onderzoeker die leraren adviseert over het analyseren van verzamelde onderwijsdata. {situatie}. Leg verschillende analysemethodieken uit die bruikbaar zijn voor deze situatie. Noem bijvoorbeeld beschrijvende statistiek (gemiddelden, spreiding), het visualiseren van data in grafieken, en kwalitatieve analyse van observaties (zoals coderen van thema’s). Geef per methode aan hoe het werkt en wanneer deze geschikt is. Pas je uitleg aan op {de-aard-van-de-data} en {het-expertise-niveau-van-de-docenten-in-data-analyse}.

Beschikbare variabelen

  • Situatie

    {situatie}

    Beschrijving: Beschrijf de situatie en verzamelde data.

    Voorbeeld: docenten hebben toetsresultaten en observatieverslagen verzameld maar weten niet hoe ze die moeten analyseren

  • De aard van de data: voornamelijk kwantitatief, kwalitatief of een mix

    {de-aard-van-de-data}

    Beschrijving: De aard van de data.

    Voorbeeld: voornamelijk kwantitatief, kwalitatief of een mix

  • Het expertise-niveau van de docenten in data-analyse

    {het-expertise-niveau-van-de-docenten-in-data-analyse}

    Beschrijving: Het expertise-niveau van de docenten in data-analyse.

    Voorbeeld: weinig ervaring met data-analyse

Tips voor het beste resultaat

  • Geef aan wat voor data er precies liggen en wat het probleem is.
  • Vermeld of de data meer kwantitatief of kwalitatief is.
  • Noem hoe comfortabel de docenten zijn met data-analyse.

Wij werken samen met o.a. de volgende partners:

Noordhoff Academy
LeerGewoonte
Montessori College Aerdenhout
Word ook partner!